13
september
2018
|
14:00
Europe/Amsterdam

Campagne tegen bellen in het verkeer

Samenvatting

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur gaf op 13 september het startsein voor een jarenlange campagne tegen appen en bellen in het verkeer. In de campagne wordt met verschillende partijen samengewerkt, waaronder de gezamenlijke provincies.

Een op de vier mensen leest wel eens berichten tijdens het rijden. Een op de vijf stuurt een berichtje terug. Het risico op een ongeluk is dan 6 keer zo groot. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur: ‘Vroeger dacht je bij slingerende auto’s aan dronken bestuurders. Nu weet je dat iemand bezig is met zijn mobieltje. We denken dat we kunnen multitasken, maar we kunnen het niet. Appen en rijden gaat niet samen.”

Verkeersdoden
Het aantal verkeersdoden en ongelukken in het verkeer nam de afgelopen jaren toe. In 2017 daalde het totale aantal verkeersdoden iets, maar in dat jaar waren er voor het eerst meer dodelijk verongelukte fietsers dan automobilisten. Een van de oorzaken die hierbij een rol spelen, is afleiding. Met name de combinatie van sociale media en verkeer is een gevaarlijke ontwikkeling. De overheid wil het gebruik van sociale media in het verkeer verminderen en tegengaan.

Ongestoord onderweg zijn
Minister Van Nieuwenhuizen van gaf woensdag 13 september daarom het startschot voor een jarenlange campagne die het appen en bellen in het verkeer moet tegengaan. Haar ministerie werkt hierbij samen met VVN, ANWB, Flitsmeister, Fietsersbond, Nederland-ICT, TeamAlert en de gezamenlijke provincies. De slogan van de campagne is: Mono. De campagne geeft aan dat het normaal is om even niet op social media bereikbaar te zijn en de aandacht bij het verkeer te houden. Vanuit de campagne worden verschillende tips gegeven. Ook roept de campagne op om het versturen van een berichtje uit te stellen als je weet dat iemand onderweg is. MONO staat voor ongestoord onderweg zijn en de aandacht houden op één ding: het verkeer. Zonder afleiding van appjes of social media posts.

Provinciale wegen
De MONO campagne gaat meerdere jaren lopen. De campagne begint met TV spotjes, attentieborden langs de weg en social media. Ook kom je de borden tegen langs provinciale en gemeentelijke wegen en dragen de partners de campagne uit. De campagne heeft brede steun onder de convenantpartners “Veilig gebruik van smartfuncties in het verkeer”. Op dit moment kent het convenant zo’n vijftig ondertekenaars. Ontwikkelaars, producenten, werkgevers, overheden en maatschappelijke organisaties worden uitgenodigd het convenant mee te ondertekenen.

Lees ook: Minister Van Nieuwenhuizen: Rij MONO, fiets MONO

Provincies willen dat afleiding door smartphone-gebruik in het verkeer stopt