Lelystad,
12
april
2019
|
10:30
Europe/Amsterdam

Reizigers tevreden over het openbaar vervoer in Flevoland en NW Overijssel

Inwoners van Flevoland en NW Overijssel die gebruik maken van de bussen van OV Regio IJsselmond geven het vervoerbedrijf een 7,6 als rapportcijfer. Dat blijkt tijdens de presentatie van de OV-Klantenbarometer, het jaarlijkse onderzoek naar de kwaliteit van het openbaar vervoer in Nederland. OV Regio IJsselmond verzorgt in dat gebied het openbaar vervoer in opdracht van de provincies Flevoland en Overijssel.

Kwaliteitsaspecten

In 2017 was het algemene cijfer een 7,5. Op diverse kwaliteitsaspecten viel de score maar liefst 0,4 punt of hoger uit:

  • Zitplaats van 8,5 naar 8,9
  • Stiptheid van 7,1 naar 7,5
  • Gemak instappen van 8,6 naar 9,0
  • Rijstijl bestuurder van 7,5 naar 7,9
  • Reissnelheid van 7,4 naar 8,0 (verschil + 0,6)
  • Overstaptijd van 6,4 naar 6,8

Stipt

Diverse ritten versterkt OV Regio IJsselmond met touringcars. Die zijn toch net wat luxer dan een lijnbus en dat comfort waarderen reizigers. Door het voortdurend monitoren van de rijtijden (en daar waar nodig deze aan te passen) tracht OV Regio IJsselmond een betrouwbare dienstregeling aan te bieden. Gezien de scores op stiptheid en overstaptijd lukt dat. Informatie over vertragingen blijft een belangrijk aandachtspunt, de score daarvan daalde van 5,7 naar 5,3. 

Op peil houden

OV Regio IJsselmond is al met al blij met deze resultaten en doet er alles aan om de kwaliteit in 2019 minimaal op peil te houden en waar mogelijk verder te verbeteren, bijvoorbeeld op het aspect over de vertragingsinformatie.